Javítás, csere vagy kormánymű felújítás a jobb választás?

Javítás, csere vagy kormánymű felújítás a jobb választás?

Ahhoz, hogy a fenti kérdésre legyen esélyünk válaszolni tisztázzuk a három fogalmat: mit jelent a kormánymű felújítás, a javítás és a csere? Mindhárom fogalom esetében a kormányművet ki kell szerelni a gépjárműből, majd azt egy szakosodott szervizbe küldeni. A Kormánymű Szerviz ezután megvizsgálja a beküldött darabot és annak állapota alapján javaslatot tesz a javításra, felújításra vagy a cserére. Nem minden esetben választhatunk mindhárom lehetőség közül, hogy ennek mi az oka, azt hamarosan kibontjuk. Választásunknak megfelelően elvégzik a szükséges beavatkozásokat, majd a kormányművet visszaküldik a szervizbe, ahol visszaszerelik majd tesztelik azt, mielőtt ismét forgalomba állhatnánk kocsinkkal.

Javításnak azt a beavatkozást hívjuk, amikor a hiba oka konkrétan visszavezethető a kormánymű egy alkatrészére. Például a szervó azért nem működik, mert tönkrement a szivattyú. Ekkor a szivattyú kicserélésével ismét működőképes lesz a kormánymű. A javítás tehát csak egyetlen részére koncentrál a kormányműnek.

A kormánymű felújítás tartalmazza a javítást, de ezen felül egy általános állapotjavítást is, amivel a kormánymű élettartama meghosszabbodhat. Ez akkor végezhető el, ha a legfontosabb alkatrészek megfelelő állapotban vannak: nincsenek túlságosan elkopva vagy nem rozsdásak. A kormánymű felújítás során az elöregedő alkatrészek precíz cseréje és zsírzása történik meg. Gondoljunk ilyenkor a tömítésekre. Ha a felújítás mellett döntünk kérjünk egy pontos listát arról, mi kerül kicserélésre, felújításra. A kormánymű kiszerelése eleve jelentős költség és a teljes kormánymű felújítás ár a sima javításhoz képest magasabb ugyan, mégis megéri, hiszen a felújított kormánymű várhatóan nem fog ismét meghibásodni.

Ha a kormánymű szervizben azt állapítják meg, hogy a szerkezet gazdaságosan nem javítható vagy annak újbóli meghibásodására igen magas az esély, akkor egy felújított csere kormánymű beépítését fogják javasolni. A javítás és a felújítás helyett mindig kérhető új kormánymű beépítése, de fordítva ez nem igaz: ha szükséges másik felújított kormánymű vagy az új gyári darab, akkor problémánk nem oldható meg felújítással vagy javítással. Az új kormánymű beépítését hívjuk cserének.